17.2.14

Glutenfrit "rug"brød



Jeg har tidligere postet det babyegnede rugbrød (fra 8 måneder) og det er altså virkelig godt. Bare ikke når ens barn reagerer på gluten. For selvom jeg dengang udelod hveden for at spare på gluten, så ER der jo gluten i rug og havre. 
Pæredrengen får børneeksem af gluten, ret slemt faktisk. Han er ikke blevet allergitestet, fordi det for mig er svar nok at se ham få eksem og sår på kroppen. Men jeg planlægger en snarlig hjemmetest (læs: lad ham spise havregrød til morgen en dag og se hvad der sker), nok når han bliver et år. Og hvis han stadig reagerer, så kan det være vi tager det op med doktormanden. 

Uanset hvilken allergi man end måtte have, så er det altså dejligt nemt og ret så sundt med en god skive groft brød med lækker pålæg (der er flere pålægs indlæg på vej, GODE pålæg uden salt, nitrit og klister). Så jeg måtte jo finde et brød som Pæredrengen kunne få.

Jeg kan ikke tage æren for dette brød, men det er SÅ godt at jeg heller ikke ville holde opdagelsen for mig selv. Opskriften har jeg fra netspiren.dk, jeg har ændret minimalt i den, men i får den også lige her:

Start med at koge 2 dl vand, hæld dette vand over 110 gram svesker/dadler/tørrede abrikoser (en blanding eller bare en af delene). Lad det stå mens du fortsætter opskriften.
  • 130 gram solsikkekerner
  • 70 gram hørfrø
  • 70 gram sesamfrø
Blendes til det næsten er så fint som mel og blandes i en stor skål med:
I (den nu tomme) blenderen smider du nu:
  • 2 dl kogtvand med 110 gram tørretfrugt (det fra tidligere)
Og blender det grundigt. Tilsæt så yderligere 7 dl vand (der er så 9 i alt) og ½ pakke frisk gær. Rør godt rundt og rør så blandingen i den store skål med alle de tørre ingredienser. Tilsæt til slut 4 spsk olivenolie eller smagsneutral kokosolie. Rør rør rør!

Lad stå og hæve i skålen i 1 times tid. Hæld (eller faktisk bank, det er ret så hårdt) så i en rugbrødsform. Det passe fint i en 3 liters EVA form (den "rigtige" rugbrødsform) og lad hæve i endnu 1 times tid. Bag til sidst brødet i endnu endnu 1 time ved 170 grader.


Det er nemt at skære og laver flotte skiver!



Indlægget indeholder affiliatelinks

Ingen kommentarer

Send en kommentar