18.2.14

Stop spild af mad - Kiks!


Alle mødre oplever tidspunkter hvor de virkelig har lyst til at give deres barn en kiks. En kiks i ulvetimen måske, eller en "vær nu lige stille et øjeblik kiks", eller en "på farten kiks", eller, eller, eller. Jeg tror desværre ikke der findes en eneste kiks på det danske marked som jeg ville ønske at give mit barn. Ingredienslisten indledes som ofte med hvedemel stærkt forfulgt af sukker, ingen af de to er som bekendt noget jeg ønsker at fylde mit barn med.
Disse kiks til gengæld, de er fyldt med næring og affald. Jeps affald. Eller det er det jo så ikke mere, men det kunne det nemt have været. I bedste ånd af "Stop madspild" er kiksene her lavet på grøntsagspulp fra juiceren og nødde/kernemel fra den næringsrige nødde/kernemælk.

De er virkelig lækre. Ikke helt kikse sprøde, men virkelig lækre. Både som de er men også med lidt smøreost, nøddesmør eller andet godt. De egner sig til guldklumperne fra 10 måneder og vil klart gøre lykke i de flestes madpakker.


Til 1 bageplade:
  • 200 gram grøntsagspulp (det var lige hvad der var, efter at jeg havde lavet et glas juice til mig selv)
  • 100 gram hjemmelavet nødde/kernemel enten som overskud fra mælken eller nymalet i kaffemøllen
  • 50 gram hørfrø
  • 50 gram sesam
  • 2 æg
  • 1 spsk olie
  • 1 spsk loppefrøskaller
  • 1 tsk fint salt
Røres godt sammen og fordeles på en bageplade (på bagepapir). Bages i ovnen i 20 minutter på 180 grader. Herefter tages de ud og der skæres i passende stykker og pladen sættes i den slukkede ovn og tørrer til ovnen er kold. De smager bedst helt afkølede.

Indlægget indeholder affiliatelinks

Ingen kommentarer

Send en kommentar