27.2.14

Havre-ruggrød med kanelhjerte



Her til morgen fik Pæredrengen grød af rugflager og havregryn. Vi er igen begyndt med de glutenholdige produkter og nu virker det til at være ok for ham. Han får kun gluten i morgengrøden, for uanset hvad, så synes jeg ikke han skal stoppes med det.

Rugflagerne giver lidt struktur i grøden og så er det jo også bare godt med lidt variation til den klassiske havregrød.

Jeg sætter rug og havre i blød hele natten, i gryden. Det er rigtig godt for fordøjelsen af grøden og så er det dejlig nemt. Om morgenen koger jeg lige hurtigt grøden op, pynter med kanel og så er det spise tid.

Til denne portion er brugt:

  • ½ dl havregryn (finvalsede)
  • ½ dl rugflager (grovvalsede)
  • 2 dl vand
Det tilpasser du jo selvfølgelig bare barnet. Det er først her på det sidste at jeg laver grød af en hel deciliter gryn, jeg har hele tiden holdt mig til ½ deciliter og 1 deciliter vand.


Der har været så meget snak om kanel. Det problematiske stof i kanel er kumarin der i større doser kan give lever skader. Men kanel er IKKE skidt, der er faktisk rigtig mange gode grunde til at spise kanel. På grund af børns forholdsvis lave legemes vægt, har problematiske stoffer større betydning for dem, end for os voksne. Derfor vil jeg anbefale at i bruger ægte kanel (jo det kaldes det).
Der er 2 slags kanel, det ægte kanel stammer fra kaneltræet der vokser på Sri Lanka og den anden slags kommer fra kassiatræet der vokser i det sydlige Kina. Den ægte kanel indeholder mindre kumarin, er lidt dyrere, men også lækrere i smagen. Jeg bruger selv Urtekrams ægte Ceylon-Kanel, øko og det hele. Den anden slags er den der er i de lidt billigere udgaver i supermarkederne og har altså et højere indhold af kumarin, men bare rolig, du skal virkelig spise igennem hvis det skal skade.


Grøden er passende fra 8mdr+.

Ingen kommentarer

Send en kommentar