7.2.14

Tanker om LCHF og vægttab

Efter nytår besluttede jeg at ligge min kost om. Jeg vejer alt for meget. Jeg har ikke fået smidt mine graviditetskilo endnu, så er det sagt! LCHF har jeg før læst om og før eksperimenteret med, og det er en måde at spise på der tiltaler mig meget. Jeg elsker alt det fede, og jeg elsker alt det naturlige. Jeg er fan af korte ingredienslister, mad man forstår og ved hvad er og økologi! Og det passer sådan set ret så udmærket med LCHF. Hvis ikke du er her på min blog fordi du allerede spiser på denne måde, så kan du måske godt undres over hvad det er. LCHF står for Low Carb High Fat - altså man sparer på kulhydraterne og spiser rigtig fedt.
Er du skeptisk? Bare rolig, det var jeg også. Jeg fik tankerne ledt hen på horder af fed, frituredryppende, vammel mad. Det er bare slet ikke sandheden. Jo man må gerne spise fed mad, men ikke på nogen ulækker måde. Bare på en helt almindelig måde! Fx er slankeprodukter med underlige tilsætningsstoffer (ala tapetklister) dømt ude, og det er da sund fornuft. Faktisk behøver man slet ikke tænke så fedt, man skal bare tænke naturligt. Og selvfølgelig lige arbejde med fedtforskrækkelsen, hvis man har sådan en.

Det bedste ved LCHF er at man må spise kyllingeskind, og nyde det.

Nå, jeg valgte jo LCHF for at slanke mig og det skal jeg da lige love for at jeg gjorde. 7,5 kilo røg i januar måned. Her i februar sætter min krop dog en noget større udfordring op. Den vil ligesom ikke slippe noget - lidt som om den er stresset, eller at jeg får noget forkert. 
Indtil videre har jeg ikke kigget på fordeling, eller overvejet om det jeg gjorde var lige efter bogen, eller om jeg fik for meget eller for lidt af det ene og det andet. Egentligt fordi jeg ikke har ville veje og registrere min mad. Jeg vil lære at lytte til mig selv, ikke lave alle de kontroller. Jeg har også lidt en fordel på dette punkt, 1) jeg har været på slankekur mange gange, 2) jeg studerer netop Ernæring og sundhed - og selvom studiet ikke ligefrem giver high five til høj fedtprocent, så har jeg dog lært meget om indhold i mad, makronæringsstoffer osv. 
Men ok, med vægten gået i stå og maven ligeså, så måtte jeg jo gøre noget. Så jeg har brugt noget tid i dag på at finde ud af hvilken procentfordeling der er optimal for vægttab (bare hold for øje at det er individuelt, så tag talene som en rettesnor og find DIN vej derfra) og jeg kom frem til en fordeling på 5-10% kulhydrat, ca. 20% protein og 70-75% fedt er meget fornuftigt for mig.
På grund af min manglende lyst til at veje, har jeg bakset en fiktiv dag op og skrevet den ind i madlog. Denne dag giver mig en fordeling på 7% kulhydrat, 20% protein og 73% fedt - og det må da siges at være temmelig perfekt. Nu skal jeg jo ikke spise sådan hver dag, så ville jeg nok blive idiot, men det giver mig en ide om det jeg ville vide, nemlig: 1) at man sagtens kan få mange grøntsager og stadig have en lav fedtprocent, 2) at man ikke behøver at hælde olie, piskefløde og bacon ud over al sin mad (man må gerne, det er ikke det, men det er bare ikke det jeg har lyst til (i hvert fald ikke hver dag)), 3) man opnår ikke et urealistisk højt antal kalorier.

Om min vægt vil falde igen, må i jo følge bloggen for at finde ud af. Jeg har i hvert fald nok at tage af. Jeg starter med et ønske om 9,1 kg, så er graviditeten langt om længe smidt væk. Så tager vi resten derfra.

Morgenmad
180 g
446 kcal
100 gÆg
142 kcal
25 gKokosmælk, øko, Blue Dragon
41 kcal
10 gSukrin
0 kcal
5 gLoppefrøskaller, øko, Urtekram
9 kcal
10 gKokosmel, Funktionel mad
32 kcal
30 gSmør, saltet, øko, Naturmælk
222 kcal
Formiddag
0 g
0 kcal
Frokost
490 g
528 kcal
75 gTomat
19 kcal
75 gAgurk
8 kcal
50 gPeberfrugt, rød
15 kcal
100 gSpidskål
27 kcal
75 gPuck UF Middelhavsinspireret ost, Arla
160 kcal
70 gTun i vand, dåse
78 kcal
30 gMayonnaise
214 kcal
15 gLøg
7 kcal
Eftermiddag
0 g
0 kcal
Aftensmad
500 g
848 kcal
100 gBlomkål
28 kcal
20 gSmør, saltet, øko, Naturmælk
148 kcal
50 gTomat
13 kcal
50 gSalat, hovedsalat
11 kcal
120 gOksekød, hakket, 8-10%
195 kcal
50 gÆg
71 kcal
30 gRiberhus ML 45+, øko, Arla
95 kcal
80 gCreme fraiche 38%
287 kcal

1 kommentar

  1. Jeg befinder mig så godt med LCHF mad - ingen træthed og sult - det er skønt synes jeg. Men jeg har svært ved at holde det 100%... Nobody's perfect ;-)

    SvarSlet