7.2.14

Vintersuppe med sød kartoffel (baby egnet)



Her til aften fik jeg bikset en cremet og tyk suppe sammen til lilledrengen. Det er sådan lidt tilfældigt om man kan få skemad i ham for tiden, men jeg tog chancen og det kom denne skønne suppe ud af.

Jeg har lavet den af sød kartoffel, blomkål og persillerod, men den kan egentligt laves af de fleste grove grøntsager. Den er kogt på vand, havde jeg haft en lækker hjemmekogt fond, så havde jeg brugt den. Det havde jeg dog ikke og det fungerede fint. Jeg vil i hvert fald ikke anbefale nogen at bruge de kunstige købe firkanter.

Jeg har brugt pølseskiver som topping, det ville også være lækkert med sprøde bacontern eller rugbrødscroutoner alt efter dit barns alder og tyggeevne. Pølsen jeg brugte var Hanegals grillpølse, den indeholder hverken mælk, mel eller æg og det er  jo relevant til de små maver. Det kan være en god ide at tage skindet af pølsen, det er lidt sejt i det.



(2-4 portioner alt efter din babys appetit og alder)
Ingredienser:

  • 200 gram blomkål
  • 2 søde kartofler (ca. 175 gram)
  • 1 persillerod (ca. 100 gram)
  • 3 dl vand (evt. god fond)
  • ½ dl fløde (eller kokosmælk for en laktosefri variant)
  • 1 pølse af god kvalitet (uden æg, mel og mælk)
  • 1 tsk. kokosolie eller smør
  • Evt. creme fraise som topping
Skær grøntsager og kartoffel i tern og pølse i skiver. Varm en gryde op, smelt kokosolien heri og rist pølseskiverne. Når pølseskiverne er ristede tager du dem fra og hælder grøntsagerne, kartoffel og vand i gryden, vandet dækker ikke, det skal det nemlig ikke. Kog nu til grøntsagerne og kartoflerne er møre, det tager ca. 20 minutter. Sluk for varmen og blend med stavblender suppen mens den stadig er i gryden. Tilsæt afslutningsvis fløden og blend igen til suppen har en lækker cremet konsistens. Hæld op i skål og pynt med creme fraise og pølseskiver. 
Det suppe du ikke bruger fryses i et syltetøjsglas og så er der også nem mad en anden dag.

Suppen egner sig fra 8 måneder. Hvis du undlader fløde og creme fraise, så er den også god fra 6 måneder.



Ingen kommentarer

Send en kommentar